Thursday, February 16, 2017

Zwanger zijn: de ultieme uitdaging

Zoals jullie wel merkten schrijf ik vooral in het Engels.
Enkele redenen:
-ik heb vrienden van overal, dus Engels is de lingua franca.
-Het is goed voor mijn Engels.
-Bereik je een breder publiek

Toch voelt het comfortabeler om in het Nederlands te schrijven, de taal die ik het meeste gebruik. Oké Servisch gebruik ik ook veel, maar in het Nederlands kan ik me het vlotste uitdrukken.

Ik heb een hele boterham posts over mijn zwangerschap geschreven.

Toch had ik ook zin me in het Nederlands hierover uit te drukken.
Ik heb namelijk een dagboek daar schrijf ik sowieso in het Nederlands.

Ik ben bijna 39 weken zwanger, en de laatste tijd lijkt het alsof ik eeuwig zwanger ben en zal zijn.
Ik ben 28 jaar.

Toen ik 14 jaar oud was, had ik een bucket list ( een lijst wat ik later allemaal wil bereiken in het leven) gemaakt.
Kinderen hebben stond daar wel ergens bij maar het was niet prioriteit.
Het begon met:
-mijn rijbewijs halen
-universiteit afmaken
-zelfstandige vrouw zijn
-een man in Belgrado leren kennen
-in een huis wonen
-veeeel reizen
-trouwen en kinderen nadat ik een stabiele carrière had, maar voor 30 jaar en niet een te oude moeder worden
-een job met veel vakantie om te kunnen reizen, maar niet leerkracht (ahum?)

En erna leeg...
Ergens ondertussen heb ik nieuwe items toegevoegd:
zoals een bloedname doen, daarom verpleegkunde beginnen studeren, nadat ik eigenlijk een job had.
Het was toch een klap in mijn gezicht nadat ik afgestudeerd was.
De job was eigenlijk echt oké, maar ik had en heb steeds te hoge verwachtingen.
Is dit het leven?

Trouwen gebeurde onverwachts, ik had mijn man van Belgrado leren kennen, maar om samen te kunnen zijn moesten we al na anderhalf jaar LAT relatie een grote stap nemen, trouwen!
Maar ik wist, hij is de man met wie ik de rest van mijn leven wil en kan doorbrengen, hij is een familieman die huwelijk serieus neemt en als iets heiligs ziet. Hij is een doorzetter als ik, die niet opgeeft als het even moeilijk is...Zijn droom is eigenlijk het mooiste: vader worden 1 dag.
Natuurlijk had ik hem erop gewezen dat ik op 23 jaar belangen nog niet klaar was voor kinderen.
Ik bedoel hallo ik had mijn master diploma nog niet op zak, ik had geen job, en we moesten bij mijn ouders gaan inwonen...
Maar na een tijdje tuurlijk wel.
Na een tijdje werd 4 huwelijksverjaardagen later.
Het liep allemaal niet zoals je inbeeld.
1 maand bij mijn ouders wonen werd 7 maanden...
Belgische verblijfspapieren krijgen duurden even.
Ettelijke Nederlandse cursussen voor anderstaligen verder.
In een studentenstudio wonen...
En dan ja eindelijk een huis kopen...
We woonden er net een maand toen ik besefte van oké, wat me tegenhield om aan kinderen te beginnen was vooral een degelijke woonst waar je met een baby naar huis kan komen..
Want bij mijn ouders een baby no way
In een studentenstudio waar we echt supergraag woonden, maar er te veel trappen waren en te veel tocht, en badkamer, keuken en wc 3 in 1 waren hmm niet echt :p !
Wij verwende westerse mensen toch!??? In andere landen zijn mensen met een dak boven hun hoofd al blij, en de mensen in sloppenwijken hebben toch ook kids? of mensen die in de natuur leven???

Nujah met onze Westerse standaarden moet je wel een degelijke woonst en inkomst hebben...het bespaart in ieder geval veel stress...

Niet enkel de woonst was een reden zwangerschap uit te stellen..
Ook de angst ineens dat ik moeder werd, en mijn ouders grootouders.
En ja mijn papa werkt in de medische sector.
O hoe ga ik er voor mijn kinderen zijn op medisch vlak?
Dat was echt een luxe thuis.
Papa ik heb hier pijn moet ik naar dokter/ziekenhuis? Maar nee; of ja ik wijs je door ...
Handig!
Dat wou ik ook voor mijn kinderen zijn, dus hello opleiding verpleegkunde!
Natuurlijk iedereen, en wanneer ga je aan kinderen beginnen?
Je hebt al een opleiding, nog 1?
Ben je wel vruchtbaar??

Ohja ik ben vruchtbaar zoals je ziet hehe! 4 maanden nadat we begonnen met proberen, kwam de positieve zwangerschapstest en dan zie je je plannen echt totaal de mist in gaan...

Ik dacht oke duurt zeker 6 tot 12 maand voor ik zwanger geraak, tijd genoeg om een stukje stage af te werken, maar oke als het sneller is "niet erg"...
Bleek achteraf wel erg te zijn, want ik mocht totaal niet beginnen aan stage, en had net gevierd dat ik eindelijk de stap durfde nemen om geen leerkracht meer te zijn.
Leerkracht zijn is een luxejob dat ook onderschat wordt en als leerkracht orthodoxe godsdienst zijn de uren niet altijd beschikbaar jammer genoeg, ...
Zware teleurstelling, maar hej adapteren/accepteren, de kernwoorden in een zwangerschap

We blijven sportief en fit!
Fietsen, wandelen..eerste maanden zwangerschap een hel, omdat je zo moe bent, zoals ik op een site las: klierkoortsmoe!
Dan krijg je nierstuwing (baarmoeder duwt op nier, waardoor urine terugvloeit en je nier opzwelt, wat echt pijn doet damn!) en elk hobbeltje fietsen is een marteling, bye bye fiets voor een tijdje..
Terug alles met bus en veel wandelen, ooh de bus en tram, wat een ervaring zwanger :o ..ohja kben niet gwn fat, kben zwanger, sta op!

Dan zo snel dik worden.. ja max 12 kg bijkomen op de hele zwangerschap, WAAATT??? hahahaha UTOPIE!! Ik was al na 4 maand 12 kg bijgekomen en ik had nog 5 te gaan, en hoeveel ik nu weeg wil je niet weten hahaha, DRAMA DRAMA! Dit was het hardste!!! Had ik ooit complexen over mijn lichaam? Was ik ooit te dik?? OMG Waar zat ik met mijn hoofd, ik zal zo blij zijn als ik iets van de kilo's eraf krijg als ik ooit beval hahaha!

En dat leidt natuurlijk naar bekkeninstabiliteit sinds 27/11..letterlijk 2 weken in bed gelegen van de pijn tussen je benen, ja daar heb je dus je schaambot, en dat kan pijn doen, zoveel pijn dat je er van huilt, en de bevalling heb ik nog niet meegemaakt, dus wat gaat dat geven? haha to be continued...

Dus ik dacht tegen 25/2 rollen ze me in een rolstoel..Maar hej, ik sta hier nog, ik kan trappen doen, ik kan wandelen, oke erna met de nodige pijn, en dat schaambot doet nog meer zeer, het brandt, is dat mogelijk? En sinds vorige maandag draag ik mijn man zijn schoenen, omdat ik nu opgezwollen olifantenpoten heb en de gynaecoloog zei, amaj jij houdt echt veel vocht op!
Ooo tis vocht, niet vet? hahaha! En ohja er zit een baby in, en placenta, enz enz..

Dus woow, deze 9 maand zwanger zijn heeft me meer geleerd over een patient zijn dat 3 jaar verpleegkunde te volgen..wat een zeveraars zijn wij medisch personeel, met onze raad en expertise haha !! Tot je zelf patient bent en beseft, theorie en praktijk, hmm twee verschillende werelden!
Ik heb echt geluk dat mijn gynaecoloog echt geen 1 keer iets zei over mijn gewicht..
Ik vroeg dan zegt u niets? zij o genetica, vocht, ...
Ik denk wauw dank u :D! haha Zij heeft duidelijk genoeg ervaring!
Majah bloeddruk is in orde, urine is in orde, baby is oke, die heeft de lotto gewonnen, vreten a volonte elke dag haha :D!
En het begon allemaal zonder chocolade, en eindigde met all you can eat chocolade..
eerste maanden, dit mag niet, dat mag niet, parasiet hier, bacterie daar, vet hier, vet daar..
Na paar maand heb je zoiets van, och jong FUCK IT hahaha ik word toch dik!
Oke, de mosselen, de garnalen, de prepare en rauwe kazen (dak toch niet lust) heb ik laten vallen, natuurlijk!
Alcohol ook, alhoewel een sipje hier en daar was wel eens nodig om niet een psychiatrische patiënt te worden hehe!
O man ik besefte pas hoe alcholverslaafd ik was..
Er gebeurt iets ambetants in mn leven: alcohol
Ja het was een copingmechanisme, nu zijn chocolade en seks het..
Ja zwanger kan je seksen en het is goed.
Het zou ook de bevalling opwekken, nog niets van gemerkt jammer genoeg! hehe!

En het ergste van al er is geen opgeven, er is geen oke wette fuck alles, kga ffkes cocktails drinken en alles geven in een discotheek..Nee dat gaat niet..
Maar eergisteren hebk gebuikdanst, ook dat wou kleine boy er niet uithelpen, waarom mama? ik zit hier kei goed...lekker in mijn warm badje, met al da lekker eten waarmee je je volpropt en niet ontploft hehe :D geen mensen rondom mij die me willen kussen en knuffelen...living the good life..
En als uw blaas vol is of uw maag, dan stampen we er even tegen e om te laten zien wie vanaf nu de baas is hehe! En er wat vroeger uitkomen? Daar doen we niet aan mee...Ik zal zelfs zien of ik de deadline 25/2 wel haal hahaha!
O man man man!!

En wat is de grootste fout! Mijn verwachtingen!!
Ja zwanger zijn ging zwaar zijn : onafhankelijkheid kwijt, schoenen moeilijke aandoen, ahum das nog t minste van wat er gebeurt! MAAGZUUR das erg! Met honderd kussens moeten slapen, in de zetel moeten slapen op de leuning meer in ruglig...
Altijd iedereen vragen, kan je dat voor me kopen, wil je dat voor me halen..
Ja nergens meer kunnen alleen gaan door pijn of angst!

Maar hej, dit gebeurt niet bij elke zwangere vrouw/elke zwangerschap!
Ik suck er gewoon in hahaha, want wees dankbaar!
Baby is gezond
Ik ben gezond ondanks kwaaltjes, dat zijn ongemakken, geen gezondheidsprobs...
De baby voelen is magisch, ook al stampt die tegen u ribben en kruipt die in uw middenrif waardoor je denkt straks stik ik!

Al de cursussen voor zwangeren waren ook wel leuk (zwemmen, yoga, prenatale, kinesist), maar na een tijd heb je zoiets, omg waar is mijn leven naartoe? Was er een leven voor zwanger zijn? is er een leven na zwanger zijn?
Ja ik ben heel slecht in dingen dat ik moet doen, iets moeten is voor mij jah, nee ik wil niet...
En die hormonen? huilen...
Renovaties, financiele ongemakken!

Geen carrière, geen financiële stabiliteit dat de buurvrouw zei wow renoveren en een kind, ja wij balkanmensen go with the flow, morgen kan er oorlog/einde van de wereld/je dood zijn hahaha!
Leef van vandaag op morgen...Niet mijn stijl, maar hej nu is het DE STIJL om te overleven..
Dag per dag..

Maar zoals ik al honderd keer gehoord hebt: dat klein wondertje is het allemaal waard..
Je moet er wat voor over hebben, om iets moois te hebben.
Wil je een diploma, moet je examens doen!
Wil je een carriére moet je opofferingen doen!
Wil je een baby moet jij je lichaam opofferen!
Leve de man hahaha!
Mijn man heeft zijn portie gekregen: oh niet eerlijk, jij krijgt een kind en moet niks opofferen haha!
Alcohol mag ij blijven drinken, zijn fit lichaam is er nog..
Oke ja extra huishoudelijke taken en een nog meer zagende vrouw waarvan hij elke dag op zijn werk kan aan ontsnappen en ohja: s nachts SLAPEN SLAPEN SLAPEN!
En dat zeggen ze tegen mij o slaap voor de baby er is, sinds 27/11 weet ik al niet meer wat confortabel slapen is!
Bekkenpijn, bij elke draai! Erna maagzuur da me wakker houdt..een stampende baby, maar hej!
Dus HALELUJA dat ik niet op 23 moeder werd!
Maar op 28!

Op dat vlak was ik slim haha!
Leef en geniet!
Maar eerlijk ook dat leventje bereikt zijn houdbaarheidsdatum..
Om je leven spannend te houden heb je nieuwe uitdagingen nodig..
En die zijn niet altijd gemakkelijk!

Huwelijk is ook niet elke dag gemakkelijk, maar het is het allemaal waard, Marko is mijn man voor het leven, mijn liefde, mijn vriend, en zeker nu met de zwangerschap zijn we zo hard naar elkaar gegroeid, hij steunt me door dik en dun haha letterlijk! Ja zonder hem nee dit nooit!
Mijn familie heeft me geholpen, ouders en zussen echt!
Zeker deze laatste weken koken ze voor ons, wat een luxe!

Ja een huis kopen was ook niet gemakkelijk en is het nog steeds niet, renoveren, je hebt twee fulltime job werkende mensen nodig!

Dusjah alles wat je wil, moet je voor vechten in het leven..
Maar jah waarom is zwangerschap dan de ultieme uitdaging voor mij?
Je kan er niet van pauzeren, je hebt momenten dat je zegt pff ik kan niet meer! Maar je kan niet even niet zwanger zijn. Je denkt o even 1 uur dat ik normaal kan slapen, schoenen aandoen en douchen, nee, na de bevalling hopelijk...Ja echt zaken dat je als normaal dagelijks aannam, zijn nu een hel!
Respect voor alle moeders!
Respect voor alle mensen die wegens een ziekte met deze beperkingen leven..
Wantjah er is voor mij hoop dat ik mijn oude lichaam en leven terugkrijg!
Dus echt mensen wees dankbaar!
Dit betekent niet dat je de ultieme uitdaging niet aan moet gaan, want deze zwangerschap heeft me echt down to earth gebracht, en me als persoon zoveel meer verrijkt.
Ik denk dat ik in deze 9 maand meer levenslessen geleerd heb dan in 28 jaar!

Levenslessen als:
-Aanvaard hulp! Mensen helpen je graag!
-Wie je echte vrienden zijn!
-Je bent sterker dan je denkt!
-Je lichaam kan meer aan dan je denkt!
-Je lichaam is een wonder, wauw een heel nieuw leven maken!
-Hallmark movies met happy endings!
-Wow wij leven in een rollercoaster maatschappij, waar iedereen het zo druk heeft, is het het allemaal waard?
Wij leven niet, ons leven wordt ja geleid ..
Echt hoe weinig we rondom ons heen kijken, zoals welke bloemen er in onze tuin groeien, en het park, de dieren..
Ja dingen die we deden als kind, dan hadden we meer tijd en minder zorgen..
Ik denk dat dat het zeker goed maakt om kinderen te hebben, die laten je beseffen dat volwassen worden, SUCKT! Kind zijn was leuker, was je meer aan het leven...
-Carrière hebben toch niks voor mij is..
Natuurlijk werk doen dat ik graag doe.. En heb al allerlei inspiraties opgedaan...

Dusjah, leerrijke ervaring sowieso!



No comments:

Post a Comment