Wanneer is het moment gekomen om van job te veranderen?

Vroeger bleven mensen hun hele leven trouw aan één bedrijf. Vandaag veranderen werknemers gemiddeld een paar keer in hun carrière van werkgever. Maar wanneer is het geschikte moment – of is het zelfs hoog tijd – om op te stappen?

Die promotie gaat (alweer) aan jou voorbij

Je hebt hard gewerkt aan een project, veel onbetaalde overuren geklopt en vaak je lunchpauze opgeofferd om door te werken. Maar uiteindelijk ging die promotie toch naar een collega. Dat kan het signaal zijn dat je werk niet naar waarde wordt geschat.

Je krijgt minder verantwoordelijkheden

Vroeger werd je uitgenodigd voor iedere belangrijke vergadering en had je je zegje bij bepaalde beslissingen. Maar de laatste tijd worden je verantwoordelijkheden ingeperkt en moet je plots verslag uitbrengen over je werk bij een collega. In het slechtste geval word je zelfs opgescheept met banale klusjes. Je hebt het gevoel niet meer au sérieux genomen te worden.

Je bent een outsider (geworden)

Samen met je collega’s optrekken buiten de werkuren kan erg goed zijn voor de teamgeest. Maar als je niet (meer) uitgenodigd wordt om mee te gaan lunchen in de stad of voor die afterworkparty, is dat een teken aan de wand. Misschien lig je niet (meer) zo goed in de groep. Stel je de vraag hoe dat komt en of je wel wilt blijven samenwerken met mensen die jou niet aardig vinden.

Je neemt altijd werk mee naar huis

Het is vandaag niet evident meer om een strikte scheiding te maken tussen je werk en privéleven. Maar het is géén goed idee om elke dag je werk mee naar huis te nemen. Want dan geraak je op langere termijn overwerkt en zal je minder goed presteren omdat je mentaal onvoldoende ontspanning nam.

Er is geen communicatie meer

Als je nog maar pas in een bedrijf werkt, zal je directe chef makkelijker iets door de vingers zien en je een complimentje geven als je iets tot een goed einde brengt. Maar als je lang voor dezelfde firma werkt, gaat men het soms te vanzelfsprekend vinden wat je doet. Een gebrek aan communicatie met je leidinggevende kan erop wijzen dat men jou niet belangrijk genoeg vindt om aandacht aan te schenken. Probeer uit te vissen hoe dat komt.

 

Het klikt niet (meer) met je baas

Je leidinggevende heeft voortdurend kritiek op jou en je krijgt onduidelijke instructies of onrealistische opdrachten. Inefficiënt management kan het iemand bijzonder moeilijk maken op de werkvloer. Probeer het probleem aan te kaarten met je baas. Als hij/zij daar niet voor openstaat, weet je wat je te doen staat.

Je evaluatiescore vermindert

Je doet je werk nog exact op dezelfde manier zoals voorheen maar toch merk je dat de excellente scores die je vroeger behaalde bij je evaluatie, nu herleid worden tot ‘goed’ of ‘oké’. Misschien zit je een beetje vastgeroest in een bepaald stramien en doe je je job routineus. Dat kan op termijn schadelijk zijn voor je carrière. Bekijk of er binnen het bedrijf nog nieuwe uitdagingen en groeikansen voor jou zijn.

Je vindt je werk niet leuk meer

Je sleept je elke dag met tegenzin naar je werk en telt de uren af tot je weer naar huis kunt. Je begint collega’s en/of klanten af te blaffen en maakt professionele fouten. Dan is het duidelijk tijd voor wat anders. Tenslotte brengt een mens een groot deel van zijn leven door op de werkvloer, dus is het echt belangrijk dat je iets doet wat je graag doet.

bron:http://www.vacature.com/carriere/ontslag/Wanneer-is-het-moment-gekomen-om-van-job-te-veranderen?utm_source=facebook&utm_medium=paid_post&utm_term=fb_yyyy-12-14&utm_content=/carriere/ontslag/Wanneer-is-het-moment-gekomen-om-van-job-te-veranderen&utm_campaign=content